Fenntarthatósági Témahét a Kádas György EGYMI-ben 2022. április 25-29.

Intézményünk a 2021. évben elnyerte az Ökoiskola címet, melynek keretén belül a 2021/2022-es tanévben 1. alkalommal regisztráltunk az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett Fenntarthatósági Témahétre. A program célja a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése volt iskolai keretek között. A témákhoz kapcsolódóan szervezett pedagógustovábbképzésen Kiss Zsuzsanna Erzsébet, gyógypedagógus vett részt, aki tájékoztatta a tantestületet az elhangzottakról. A pedagógusok áttekintették, majd a sajátos nevelési igényű tanulók egyéni sajátosságaihoz igazították, adaptálták a honlapon található óraterveket, mintaprojekteket. A témahét programjait intézményi szinten gazdagította az ökoiskolai munkaközösség által szervezett Föld napja vetélkedő, melynek több fordulós feladataiba bekapcsolódtak intézményünk óvodai és iskolai tanulócsoportjai is. A Fenntarthatósági Témahét kiemelt témáit (a víz, az egészségvédelem és a felelős fogyasztás) játékosan, cselekvésbe ágyazottan dolgozták fel a tanulók, melyről fényképes beszámolót készítettek a tanórát vezető pedagógusok, gyógypedagógusok.

A tanulásban akadályozottak, 1. osztályos tanulói zöldségek, gyümölcsök tisztításából származó hulladékokból mini komposztot készítettek osztályfőnökük vezetésével. Megtekintették a WALL-E mesét, majd a szelektív hulladékgyűjtés szabályaival ismerekedtek.

A tanulásban akadályozottak 2-3. osztályában kutyás terápiás foglalkozás keretén belül gyakorolták a szelektív hulladékgyűjtés szabályait a tanulók.

A tanulásban akadályozott, autizmussal élő tanulók alsó tagozatán IKT eszközök és alkalmazások, valamint az E.a.r.l. padlórobot segítségével történt a szelektív hulladékgyűjtés fontosságának hangsúlyozása. Az interaktív táblán több érdekes, játékos feladatot is megoldottak a témával kapcsolatosan.

A felső tagozatos tanulók Glóby segítségével megtudhatták, miért fontos Földünk védelme, illetve tantermi környezetüket szépítették, gazdagították újabb szobanövények ültetésével, azok gondozásával. A honlapról választott, adaptált tematikájuk: „Szeresd a virágot…” volt. A tanulócsoportok az iskolakert művelésében is aktívabb szerepet vállaltak ezen a héten a fenntarthatóság jegyében.

Az értelmileg akadályozottak 8. osztályos tanulói csicsóka gumókat ültettek, csillagtököt, spenótot, bársonyvirág magvakat vetettek palántanevelés, és növényvédelmi célból. Megismerkedtek a növényszaporítás módjaival, a tőosztással, törpe szanzavéra ültetésével. A felelős fogyasztás jegyében ellátogattak a közeli élelmiszerboltba, ahol az élelmiszereken található piktogramokat, szavatossági időt figyelték meg a tanulók osztályfőnökük vezetésével.

A 6. osztályosok több tantárgy tananyagába is beépítették, adaptálták a honlapon lévő ajánlások közül az „Egy csepp vízből…” című mintatervet. A feladatokat a víz jellemzőinek, fontosságának és jelentőségének ismertetésével párhuzamosan állították össze. Olvasás-írás órán a vízzel kapcsolatos szépirodalmi, illetve zeneműveket hallgattak, számolás-mérés órán az űrmérték gyakorlását végezték a víz segítségével, életvitel és gyakorlati órán ismeretterjesztő filmeket tekintettek meg, ivóvizet kóstoltak, illetve növénygondozást és szelektív hulladékgyűjtést gyakorolták.

Az alsóbb évfolyamos értelmileg akadályozott tanulók is aktívan bekapcsolódtak a hét programjába. A hét minden napjára terveztek a témához kapcsolódó tevékenységet: megfigyelték a növények, virágok részeit, kézműves tevékenységbe ágyazták a megfigyelt ismereteket, növényeket szaporítottak, ültettek osztálytermi keretek között, gyakorolták a csillaglégzést. A Kossuth úti épület udvarán található beton virágtartókat rendbe rakták,  virágokat ültettek bele, melyeket a későbbiekben gondozni, öntözni fognak.

Az 5-7. évfolyamos tanulók a víz halmazállapot-változását figyelték meg, esővizet, az akvárium vizét, illetve csapvizet figyeltek meg mikroszkóp alatt, ismeretterjesztő videók által ismerkedtek a vizek élővilágával, bolygónk védelme témakörben pedig játékos, szemléltető feladatokat oldottak meg, figyelemfelhívó plakátot készítettek. A témahét zárásaként megtekintették a tanulók a Hortobágyi darumese c. rövid történetet laptopon, mely a Hortobágyi Nemzeti Park videója a környező állatokról.

A fejlesztő nevelés-oktatásban tanulók is aktívan bekapcsolódtak a hét programjába, virágmagot vetettek, palántát ültettek, részt vettek az iskolai Föld napja vetélkedőben.

A szakiskola 9. előkészítő évfolyamán a hulladékcsökkentés, újrahasznosítás, elektronikai hulladékkezelés jegyében kiemelt téma volt a mobil telefon előnye, hátránya, hatásai a környezetre és az emberi szervezetre, hulladékként való kezelése. Videók megtekintésével, azok tartalmának megbeszélésével, frontális előadásokkal, irányított beszélgetésekkel, tárcsás és nyomógombos, vezetékes készülékek segítségével szituációs, játékos gyakorlatokkal, illetve csoportfeladatként keresztrejtvény megoldásával dolgozták fel a témát.

Készségfejlesztő iskolás tanulóink a felelős fogyasztás jegyében egészséges szendvicskrémet készítettek, kenyeret sütöttek, játékos feladatokat oldottak meg az Okos Doboz digitális feladatgyűjtemény segítségével. Az iskolakert kialakításában, konyhakerti növények, dísznövények magvetésével, ültetésével járultak hozzá a Fenntarthatósági Témahét eredményességéhez.