Projekt bemutatása

A projekt indokoltsága

A gyermekotthonainkba kerülő gyermekek a térség hátrányos helyzetű településeiről, egzisztenciálisan a társadalom perifériájára sodródott családokból érkeznek. A Speciális Gyermekotthonunk 4 évvel ezelőtti átadásával párhuzamosan megnőtt a speciális szükségletű, különféle devianciákkal rendelkező gondozotti létszám.

A gyermekotthonba kerülés okaként a rossz szocializációs hátteret, a szellemi, erkölcsi, fizikai vagy egyéb veszélyeztetést említhetjük meg. A gyerekek közös vonása, hogy ingerszegény környezetben nevelkedtek, a szüleik alacsony iskolázottsági mutatóval rendelkeznek, viselkedésük deviáns vonásokat tartalmaz. Mentálisan a szülők maguk is támogatásra szorulnak, így a család nem képes megfelelően ellátni gyermeknevelő funkcióját.

Jellemzően megnőtt a 14 év feletti korosztály ellátásba kerülése. Megfigyelhető, hogy koruknak nem megfelelő fizikai állapotban, valamint mentális hiányosságokkal kerülnek be a gyermekotthonba. Jelentős létszámban van jelen a fiatalkorú bűnelkövető, megtalálható a pszichoaktív szerrel küzdő és súlyos pszichés tüneteket mutató gyermek. Többen magatartási zavarokkal terheltek, pszichológiai, gyermekpszichiátriai megsegítést igényelnek. Többen gyógyszeres megsegítést kapnak szorongásos, agresszív tüneteik folytán.

Megnőtt a sajátos nevelési igényű tanulók száma. A Pedagógiai Szakértői Bizottság jellemző diagnózisai a gyerekeknél:

  • Diszkalkulia
  • Diszgráfia
  • Aktivitás és figyelemzavar

Ez alapján jellemzően fejlesztendő területek:

  • Szociális képességek fejlesztése
  • Önkiszolgálásra önellátásra nevelés
  • Kommunikációs képességek fejlesztése
  • Önbizalom erősítése
  • Koncentráció javítása
  • Logikus gondolkodás fejlesztése
  • Sikerélményhez juttatás
  • Figyelem fejlesztése

A tanulóink iskolai beilleszkedése a tudásbeli hiányosságok miatt nehézkes. Előfordul iskolakerülés, jellemzőek az iskolai konfliktusok, amelyek sokszor a magántanulói státuszba vételt eredményezik. Ez szintén hátráltatja gyermekeink sikeres társadalmi integrációját. Még most is megfigyelhető egyes esetekben a kirekesztés.

Az iskolai teljesítmények igen alacsony szintet mutatnak, több esetben fordul elő osztályismétlés, ez szükségessé teszi a fokozott figyelmet a felzárkóztatás hatékonyságának növelésére.

A szükségletfelmérés, szakértői vélemények alapján, a prioritások figyelembevételével választottuk ki azokat a tevékenységeket, melyeket a projektben meg kívánunk valósítani. Ezek a tevékenységek hozzájárulnak a tanulmányi teljesítmények eredményességének növeléséhez, a különböző képességek fejlesztéséhez, a deviáns viselkedési formák leépítéséhez, a helyes magatartási minták, társadalmi normák, kommunikáció elsajátításához.

A projekt eredményei között szeretnénk elérni, hogy a nappali rendszerű oktatásban a Speciális Gyermekotthonban nevelkedő gondozottaink legalább az általános iskolai tanulmányaikat befejezzék, illetve csökkenjen azon bűncselekmények száma, melyet a szakellátásba kerülést követően követnek el.

A "normál" lakásotthonainkban a projekt eredményeként tervezzük, hogy egyre többen szerezzenek szakképzettséget, így javítva helyzetüket a munkaerőpiacon.

Az értelmi fogyatékos és ép értelmű gyermekeink körében végzett közös tevékenységek eredményeként várjuk a fogyatékkal élők társadalmi integrációjának elősegítését.

Projekt közvetlen célja

  • A gyermekotthonainkban élő gyermekek számára változatos, újszerű fejlesztő programok biztosítása
  • A tudásbeli hiányosságok korrigálása, hátránykompenzáció, képességfejlesztés, felzárkóztató, illetve fejlesztő foglalkozások megtartásával
  • Sikerélmény biztosítása a tanulmányi munkában
  • Társas kapcsolatok erősítése
  • Önismeret fejlesztése
  • Közvetlen feszültségoldás, lazító technikák elsajátítása relaxáció segítségével
  • A szabadidő tartalmas eltöltése, amely lehetővé teszi a képesség- és készségfejlesztést
  • Gondolkodási képességek fejlesztése
  • Személyes minőségek fejlesztése
  • Személyes és szociális kulcskompetenciák fejlesztése
  • Megfelelő társadalmi minták elsajátítása
  • Munkatársaink felkészítése a projektben vállalt feladatok ellátására

Projekt hosszú távú célja

  • Igénnyé válik a gyermekben a rendszeres iskolába járás
  • Csökken az iskolakerülők, évismétlők száma
  • Emelkedik az iskolarendszerű oktatásban maradók, illetve visszakerülők száma
  • Növekszik a szakképzettséget szerzők száma
  • A gyerekek iskolai és társadalmi beilleszkedési képességeik javulnak
  • A társas kapcsolatok javulnak
  • Csökken az agresszív tünetekkel rendelkezők létszáma, nő a tolerancia szint
  • A szakellátásból kikerülve lehetővé válik a fiatalok társadalmi esélyegyenlősége, a munkaerőpiacon nagyobb eséllyel tudnak elindulni
  • A projektben kidolgozott programjaink hosszú távú, sikeres működtetése

Projekt ideje

2009. január 1 - 2010. december 31.

A Kádas György Általános Iskola és Szakiskola gyermekvédelmi egysége az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program támogatási rendszeréhez benyújtott Kisújszálláson gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekek társadalmi integrációjának elősegítése című, TÁMOP-5.2.5-08/1-2008-0115 jelű pályázatát a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humán Erőforrás Program Irányító Hatósága 15.346.032,- Ft támogatásban részesítette.

TÁMOP-5.2.5-08/1-2008-0115 jelű pályázat weboldala
Honlapunkat 7389 alkalommal tekintették meg.