Országos Iskolakert-fejlesztési Program V. ütem
Intézményünk, a Kádas György EGYMI Karcagi Tagintézménye 2023 szeptemberében csatlakozott az Országos Iskolakert-fejlesztési Program V. üteméhez, Kezdő Iskolakert kategóriában.
A Program alatt intézményünk a kert kialakításához és műveléséhez egy komplett eszköz- és vetőmagcsomagot kapott, amelynek segítségével tanulóinkkal létrehoztuk és ápoltuk a Boldogkertnek keresztelt földterületet.
Tavasszal kijelöltük a leendő iskolakertünk területét, az általános iskolás és szakiskolás tanulók segítségével kezdetét vette a terület megművelése. A határvonalakat jelölőpálcákkal és madzaggal jelöltük ki, a tanulókat csoportokra osztottuk (általános iskolás mellé szakiskolás tanuló került beosztásra, feladatuk az ásás, a talajlazítás, a tarackok összegyűjtése, a földgöröngyök aprítása és talajegyengetés voltak, amelyet egymást váltva végeztek el). A munkafolyamathoz a pályázatban kapott eszközöket (ásó, kapa, gereblye), illetve saját, már rendelkezésre álló eszközeinket (vödör, talicska) használtuk. A feladat során a tanulókkal megbeszéltük a kerti kialakításának célját, a kert fenntartása érdekében elvégezendő feladatokat, hasznosításának lehetőségeit (az ötleteket az iskolakert vezető és a gyermekek együttesen gyűjtötte össze), amelyet a tanulók lelkesedéssel fogadtak. A tanulók munkavégzésére, feladattudatára rendkívül motiválóan hatott.
A kapott vetőmagokból a kerti munkás tanulók palántákat neveltek (paprika, paradicsom), amelyeket az általános iskolás tanulókkal elültettünk. A dughagymákat a kerti munkás tanulók az iskolakert vezető segítőjének irányításával elültették. A munkavégzés során az általános iskolás tanulókkal megbeszéltük a palánták terméseinek felhasználásának lehetőségeit, a szakiskolás tanulók szakmai ismereteiket bővítették és gyakorolhatták a feladattal.
Iskolakert célja a következő félévben (2024-2025-ös tanév I. félév):
Ősszel az általános iskolás és szakiskolás tanulókkal tervezzük az ültetett növények és a meglévő fűszernövények számára a jelölőkövek elkészítését, tégla vagy törmelékdarabokkal a művelőutak és a kertszegély kialakítását. A szobafestő tanulókkal raklapokat javítunk, festünk és kialakítjuk belőlük a kert melletti pihenőhelyeket. A fonottbútor készítő tanulókkal elkészítjük a fonott kerítés és dekorációs kaspók tervezetét, megvalósításukhoz ütemtervet állítunk össze.
Az Országos Iskolakert-fejlesztési Program által szerkesztett kiadvány, intézményi iskolakertet bemutató szövege:
A Kádas György EGYMI Karcagi Tagintézménye az idén csatlakozott az Iskolakert Programhoz. Az intézményben évtizedek óta hagyománya van a kertészeti tevékenységnek, oktató célú kertrész működtetésének. Általános és szakiskolás tanulóinkkal a kicsiny kert kialakítása után elültettük első saját nevelésű palántáinkat. Tevékenységünkkel lehetőséget kínálunk arra, hogy a sérült gyermekek is megtapasztalhassák az „alkotás” örömét, illetve motiválttá tegyük őket a munkavégzésre, munkába állásra is.
Készítette: Szendrei Orsolya, Iskolakert vezető