„Úgy érezzük, hogy amit teszünk, csak egy csepp a tengerben.
Anélkül a csepp nélkül azonban sekélyebb volna a tenger.”(Kalkuttai Teréz anya)
A „Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet 3-4.§-a alapjána súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók tankötelezettségének teljesítését fejlesztő nevelés-oktatás keretében gyógypedagógiai intézmények szervezik a 2013/2014-es tanévtől kezdődően. A rendelet adta lehetőség által intézményünkben a fejlesztő nevelés-oktatás 2013. szeptembertől kezdődően alapellátási feladat.
Hitvallásunk
A súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek személyiségének struktúrája eltér az épekétől, többnyire az épek közösségétől elszigetelten élnek. A környezeti ingerek percepciós zavara és a tapasztalatszerzés akadályozottsága személyes izolációt okoz.
Minél súlyosabb a sérülés, annál inkább ki vannak szolgáltatva környezetüknek.
Legfontosabb feladat, hogy empatikus odafordulással, érzelmileg biztonságot és elfogadást nyújtó légkör megteremtésével, a személyes kötődések lehetőségével kimozdításra kerüljenek elszigetelt állapotukból. A közvetlen környezet érzékelését, megtapasztalását segítik a sokoldalú, gazdag, motiváló környezeti ingerek.
A személyiségfejlesztés, valamint a szocializáció lehetőségeinek felhasználásával mód van az egyéni szükségletek, kívánságok átélésére – ezzel is szolgálva a megfelelő komfortérzetet és segítve a lehetőségekhez mérten az elérhető legjobb életminőséget.
Az Nkt. 2011. évi CXC. törvény 15. § (2) alapján intézményünk a fejlesztő nevelés-oktatást egyéni illetve csoportos formában szervezi meg.
„Fejlesztő iskolás” csoportjaink, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Fogyatékosok Otthona, „Gólyafészek Otthon” területén található épületben működnek (Karcag, Zöldfa út 48.). Jelenleg négy csoport munkáját 4 fő pedagógus irányítja (3 fő gyógypedagógus, 1 fő konduktor) és 3 fő gyógypedagógus asszisztens segíti.
Csoportjaink a 2019/2020-as tanévben
Cinege csoport (6 fő)
Osztályfőnök: Magyar Ildikó – gyógypedagógus
A gyógypedagógiai munkát segíti: Horváthné Raffai Judit – gyógypedagógus asszisztens
Ficánka csoport (6 fő)
Osztályfőnök: Gyurkóné Kiss Anikó – gyógypedagógus
A gyógypedagógiai munkát segíti: Fazekas Istvánné – gyógypedagógus asszisztens
Micimackó csoport (6 fő)
Osztályfőnök: Oláh Katalin – gyógypedagógus
A gyógypedagógiai munkát segíti: Péntek Katalin – gyógypedagógus asszisztens
Napraforgó csoport (5 fő)
Osztályfőnök: Némethné Szopkó Mária – konduktor
A gyógypedagógiai munkát segíti: Fodor Csaba Mihályné – gyógypedagógus asszisztens
Az egyéni fejlesztést, a fejlesztő nevelés-oktatásban részesülő tanulók otthonában - jelenleg 5 járásban (Karcagi, Kunhegyesi, Mezőtúri, Tiszafüredi, Törökszentmiklósi) – óraadó gyógypedagógus kollégák segítségével szervezzük, illetve a tanulók gondozási helyén („Gólyafészek Otthon”) látjuk el.
A fejlesztő nevelés-oktatás rendje
Intézményünkben a fejlesztő nevelés-oktatás a tanév rendjét követi, nem tagolódik tanítási évfolyamokra. A fejlesztő nevelés-oktatásban a tanulók csoportokba sorolásáról – a gyógypedagógusok véleményének kikérésével – az intézmény vezetője dönt. A csoport alakítás szempontjai lehetnek: életkor, fogyatékosság, fejlettségi szint.
A csoportjainkba kerülés feltétele olyan súlyos és halmozott fogyatékosság fennállása, melyben az értelmi akadályozottság meghatározónak tekinthető. A súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek fejlesztése, nevelése és oktatása során egyaránt teret kap a csoportközösségben, kiscsoportban, illetve egyénileg megvalósuló fejlesztés. A csoportban végzett nevelésre, oktatásra, fejlesztésre a tematikus egységek feldolgozása, a szociális kapcsolatok kialakítását segítő „reggeli körök”, valamint a szabadidős és kreatív foglalkozások (művészeti jellegű alkotótevékenység, zene stb.) során nyílik alkalom. A csoportban végzett tevékenységek szükségesek a közösségi élmények átéléséhez, a közösséghez tartozás megéléséhez, a társakkal való együttműködés megtapasztalásához és gyakorlásához, azaz a szociális és érzelmi nevelés alapvető feladatainak megvalósításához. A csoportban és a csoportért végzett tevékenység az egyes tanulók kompetenciaérzését is növeli.
A fejlesztő nevelés-oktatás feladata
- Olyan környezet biztosítása, amely a tanuló testi, értelmi és szociális képességeinek kibontakozását segíti.
- A normalizáció és a participáció alapelvei érvényesülésének biztosítása a nevelés, oktatás és fejlesztés során.
- A környezet megismerésének elősegítése.
- Az énkép, önismeret kialakulásának segítése.
- Az önrendelkezés elismerése és a gyermekkor megélésének biztosítása.
- Testi és lelki egészség biztosítása, jó testi - lelki közérzet megteremtése.
- Segédeszközök felhasználása a fejlesztés, nevelés során.
- Esztétikai, érzelmi élményszerzés biztosítása.
A súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek nevelés-oktatása során a tanulás és tanítás hagyományos felfogása nem alkalmazható. A fejlesztésük speciális megközelítést igényel. A fejlesztés alapfeltétele a kapcsolatteremtés és a kommunikáció lehetőségének a feltárása, mely megmutatja a hozzájuk vezető utat. A legalapvetőbb szintű megnyilvánulásokat is értelmes közlésként kell értelmeznünk.
A tanulási folyamat átszövi a mindennapos tevékenységek teljes spektrumát, nemcsak a direkt fejlesztési helyzetekben van jele (önkiszolgálási feladatok és alapszükségletek kielégítése közben kapcsolat-kezdeményezés és fenntartás, kommunikációs helyzetek kihasználása, pozitív érzelmi ráhangolódás).
A fejlesztés területei
A fejlesztési területek, melyeket a 22/2006.(V.22.) OM rendelet határoz meg:
- kognitív funkciók fejlesztése
- az érzékelés, észlelés fejlesztése
- beszédfejlesztés
- a kommunikáció fejlesztése
- esztétikai nevelés
- érzelmi és szociális nevelés
- a mozgásnevelés
- önkiszolgálásra nevelés
A mindennapi munkában az egyes fejlesztési területek nem különíthetőek el egymástól, az egyes területek fejlesztési céljai, feladatai egymással összefüggve, egymást erősítve és kiegészítve jelennek meg.
A gyógypedagógiai nevelés fő területei átszövik a gyermekek egész napját. A csoportos és egyéni foglalkozásokon több terület célzott fejlesztése történik. A fejlesztési területek nem választhatók külön, egységbe fonódnak, komplexen érvényesülnek.
A mi intézményünkben minden gyermek, tanuló esetében megkeressük és megerősítjük azt a képességet, amely a legjobb, amelyre aztán építeni lehet. Ezt a nemes feladatot, küldetésként látják el a nevelőtestületeink tagjai.
„Annak, ha egy ember nem tart lépést társaival, az lehet az oka, hogy más ritmust hall. Hagyni kell, hadd lépjen arra a zenére, amit ő hall, bármilyen lassú és távoli is a dallam."
(Thoreau)
Beszámoló a MAGYE Shf szakosztályi találkozóról
A MAGYE Shf szakosztályi találkozójára a Debreceni Nagytemplomi Református Egyházközség Immánuel Otthona és Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskolája szervezésében 2017. október 19-én Debrecenben került sor. Iskolánkat a fejlesztő iskolai munkaközösség négy pedagógusa képviselte.
Az érdeklődők számára Győri Zsófia intézményvezető adott tájékoztatást a fejlesztő iskoláról, valamint az intézmény egyéb közoktatási és szociális feladatellátásáról, szolgáltatásairól.
A részletes ismertetés után tanítási órák-foglalkozások megtekintésére nyílt lehetőségünk. A kínálatból az alábbiakat választottuk:
• Snoezelen terápia
• Konduktív nevelés
• Szűkebb és tágabb környezet
• Mozgásnevelés
A foglalkozások érdekesek, sokszínűek és jó hangulatúak voltak. Megtapasztalhattuk, hogy a személyes odafordulás, a bizalomépítés, az ismeretátadás gyermekközpontúsága minden tevékenységben, minden pillanatban jelen van. Láthattuk az infokommunikációs és AAK eszközök hasznosságát a gyakorlati alkalmazásban is. A foglalkozásokat vezető pedagógusok és a munkájukat segítő asszisztensek kiváló felkészültséggel, nagy szakértelemmel és tudatossággal végezték a feladatukat. A tanulók motiváltak és aktivizálhatók voltak és láthatóan nagyon jól érezték magukat.
A foglalkozás-látogatások után tájékoztatást kaptunk a pályázatokról és az aktuális AAK tudnivalókról. Ebéd után meghallgattuk a bemutató órákat tartó pedagógusok ismertetőjét, majd megbeszélhettük a foglalkozások tapasztalatait. A résztvevők kiemelték a jó gyakorlatok bemutatásának fontosságát, hasznosságát.
A találkozó során sok hasznos tapasztalatot szereztünk, valamennyien gazdagabbak lettünk ismeretekkel, jó gyakorlatokkal, ötletekkel.
Köszönjük a résztvételi lehetőséget!
A munkaközösség tagjai: Oláh Katalin, Némethné Szopkó Mária, Magyar Ildikó Zsuzsánna, Szőke Ágnes Andrea
Kisújszállás, 2017. október. 20.