Az állatasszisztált terápia alkalmazási lehetőségei a gyógypedagógiai és pszichés problémák kezelésében

A tanfolyamon az EFOP-3.1,6-16-2017-00043 azonosítószámú „Te is közénk tartozol!” projekt jóvoltából vehettem részt, két másik kolléganőmmel.

A képzés célja, hogy az állatterápiák iránt érdeklődő segítő szakembereket bevezesse a módszer elméleti hátterébe, valamint megtanítsa a gyakorlati alkalmazását. Fontos, hogy a résztvevők megtanulják, hogyan lehet állatokat integrálni különböző célú terápiás foglalkozásokba, és hogyan dolgozhatnak együtt az állat felvezetőjével.

A tanfolyamot Pieke Noémi tartja, és az általa kidolgozott – kapcsolatközpontú állatterápiás – módszertan a leghangsúlyosabb, de a klasszikus állatterápiás módszertan is szerepel benne.

A továbbképzés elvégzése állattal asszisztált foglalkozások tervezésére és megtartására jogosít fel azon a területen, melyen a résztvevő a végzettségét tekintve amúgy is kompetens. A résztvevők betekintést kapnak abba is, hogyan lehet erre felkészíteni az állatokat.

A tanfolyamon az intézményből hárman veszünk részt. Dávid-Kiss Borbála, Markótné Molnár Borbála és Igriczi Edit. A csoport létszáma 20 fő, ezen kívül a képzés vezetője Pieke Noémi pszichopedagógus, Pieke Ágoston habilitációs kutyakiképző, a négy terápiás kutya és a két terápiás macska felvezetője vesz részt.

Az első alkalommal 2020. február 15-16-án a sajátélmény csoportban ismerkedhettünk meg a részvevőkkel, a terápiás állatokkal és ezen a csoportos önismereti hétvégén kaptunk betekintést egy állatasszisztált terápiába kliensként.  Ez a hétvége egyfajta bevezetésként és elkülönítve kezelendő a többitől. Kifejezetten elméleti és gyakorlati oktatás nem, csak sajátélményszerzés volt a cél, amivel máris rengeteget tanultunk. Megtapasztalhattuk, hogy egy kutya vagy egy macska puszta jelenlétével mennyire tudja csökkenteni a szorongást és javítani a hangulatot. Egy labrador Shreko, egy keverék kutyus Zsebi, egy angol cocker spániel Charlie Brown, egy Shetlandi juhászkutya Fülöp és két terápiás macska Alvin és Merlin tették nem mindennapivá ezt a képzést. A terápiás állatok adott szituációban tanúsított viselkedéséből próbáltunk saját átélt helyzetre asszociálni, és ezt megosztottuk a csoporttal (sharing), majd egymás meghallgatásából meríthetett mindenki. Élményekkel tele és nagy érdeklődéssel vártuk a folytatást.

A második hétvégén 2020. március 7-8-án egy információgazdag és intenzív elméleti képzés keretein belül bevezetést kaptunk az állatasszisztált terápiás munkába, megismerkedhettünk a kapcsolatközpontú állatterápia sajátosságaival. Megtanultuk, hogy mely estekben javasolható és mikor nem javasolt az állatasszisztált terápia. (Indikációk, kontraindikációk)

A kutya és macska, mint terápiás állatok sokféle szerepet betölthetnek a terápia során. A kisállatok érzelmi tanársegédként vannak jelen a terapeuta mellett. Ekkor már láthatóvá vált a módszer összetettsége, ugyanakkor széleskörű alkalmazhatósága. Ezen a hétvégén a kapcsolatközpontú állatterápia elméleti hátterén túl sok információt kaptunk a 3 év alatti gyermekekkel végezhető állatasszisztált prevenciós és terápiás munkával kapcsolatban is. A hétvége egyik napjának délelőttje a korosztály sajátosságaival és a korosztályhoz kapcsolódó állatterápiás esetmegbeszélésekkel telt. Modelleztünk egy óvodanyitogató állatasszisztált foglalkozást, melyet mi hárman találtunk ki és a képzésen részvevők segítségével bemutattunk. A feladatnak megfelelően, terápiás állattal, 45 percre tervezve, foglalkozást tartottunk. Ráhangoló feladattal, mondókákkal tarkított bevezetővel, kutyázással kezdtük, majd logopédiai, nagymozgást fejlesztő, szimbólum-cselekvés párosító feladattal folytattuk és relaxációval zártuk le. Nagyon jól sikerült a feladatmegoldásunk. Gyűjtöttünk egyéb lehetőségeket, megvalósítható állatasszisztált feladatokat, játékokat a korosztályra szabva, melyeket a képzést tartó házaspár 1,5 éves kislányának bevonásával ki is próbálhattunk. Szintén felvillanyozva és élményekkel telve tértünk haza Budapestről.

Az ezutáni képzési hétvégéken sajnálatos módon, a járványügyi korlátozások miatt személyesen nem tudtunk részt venni. Interneten, emailben és egy facebook csoportban azonban kaptunk további esettanulmányokat, terápiás foglalkozásokról videófelvételeket, ehhez kapcsolódó információkat.

Az áprilisi hétvégéken az állatasszisztált prevenciós és terápiás munkába kaptunk betekintést 3-6 éves gyermekekre vonatkoztatva. A korosztály részletes ismertetését videók és egy prezentácó segítségével tudta megvalósítani a képzésvezető. A gyakorlati részben egy 4 fős, szorongó óvodásokból álló csoport kutyás terápiás foglalkozásait tanulmányoztuk. Láthattunk terápiás macskával asszisztált iskola előkészítő csoportot is. A korosztályra nekünk is kellett írnunk óratervet, melyet remélhetőleg a vészhelyzet elmúltával ki is tudunk majd próbálni a képzés helyszínén a rendelkezésünkre álló terápiás állatokkal.

A továbbiakban egyelőre online feldolgozásra kerül az állatasszisztált terápia és oktatás 6-12 éves gyermekekkel, serdülőkkel és felnőttekkel. Speciális területeken: autizmus spektrumzavar, ADHD. Megtanuljuk, ha lesz rá lehetőségünk a klikker képzés alapjait a gyakorlatban, valamint a terápiás kutya és macska kiválasztásának és képzésének alapismereteit és egyéb terápiás kisállatok képzését (pl. nyúl, tengerimalac).

A tanfolyam vezetője az előzetes tematika időbeosztásától függetlenül, akár egy későbbi időpontban mindenképpen szeretne még, legalább egy személyes találkozót, ahol a tanultakat a gyakorlatban ki is tudnánk próbálni. Nagyon remélem, hogy erre előbb-utóbb sor kerül, mert ez egy gyakorlatorientált képzés.

Örülök, hogy egy számomra teljesen új, megvalósítható és rengeteg előnnyel járó módszert tanulhattam/ tanulhatok, melynek használatával a gyermekek hétköznapjaiba pozitív változást hozhatok.

Igriczi Edit
pedagógus