JóLenni, etetési és evészavarok komplex terápiájának elméleti és gyakorlati alapjai

A 30 órás továbbképzésen olyan három kolléga vett részt, akik súlyosan és halmozottan fogyatékos vagy autizmussal élő gyermekek fejlesztésével, nevelésével-oktatásával foglalkoznak intézményünkben. A tanfolyam helyszíne a Budapesti Korai Fejlesztő Központ volt.

Az elméleti előadások azevés, etetés jelentőségéről, a fejlődési alapanyagigényről, az anatómiai, élettani alapok megismeréséről szóltak. Megismerhettük az orvosi alapokat, az evés normál fejlődésének folyamatát, illetve az orvosi intervenciós lehetőségeket.

Sajátélményű gyakorlaton tapasztalhattuk meg, hogy mit jelent az evés egy olyan gyermek számára, aki evési, etetési nehézségekkel küzd. Megismertük a terápiás, intervenciós lehetőségeket.

Összefoglaló:

A súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek esetében nagyon gyakran jelentkeznek az étkezés és gyarapodás zavarai. Ezeknek a zavaroknak a kezelése nélkül nagyon nehéz más területeken eredményt elérni. A helyes étkezési gyakorlat kialakulásában a kritikus periódus a (korai fejlesztés időszaka) a legfontosabb, de az étkezési képességek fejlesztése hat éves kor után is lehetséges. Az életminőséget, az egészségi állapotot nagymértékben tudja javítani, ha sikerül megszüntetni az étkezési nehézséget.

Az étkezési zavarokat két nagy csoportra szokás osztani: organikus, és nem organikus eredetűre. A két típus gyakran keverten fordul elő. A funkcionális zavarok két jellegzetes típusa, motiváción alapuló és a hibás gyakorlatból eredő. Az étkezési problémák diagnosztizálása kezelése teammunkában tud megvalósulni. A team tagjai: orvos, gondozónők, mozgásterapeuta vagy szomatopedagógus, és gyógypedagógus.

Ha az etetési és evészavarok hátterében hibás szülői gyakorlat és helytelen nevelési elvek alkalmazása áll a pszichológus segítő közreműködése is nagyon fontos.

A tanfolyamon az EFOP-3.1.6-16-2017-00043 azonosítószámú „Te is közénk tartozol!” projekt támogatásából vehettek részt a kollégák.

Gyurkóné Kiss Anikó
gyógypedagógus